Glavér som betyder pigg & levnadsglad på jämska är en enkel blogg om vardag, loppisar, ideer, hunden Thure, Lchfmat på mitt sätt och annat som gör vardagen lite vackrare och roligare.
Välkommen att kika in!

Idet enkla bor det vackra

fredag 23 oktober 2015

Fröknäcke och färskost

Här kommer recept på fröknäcket och färskosten jag lovat några av er som varit På Halva Lindhas föreläsningar. 

  • Fröknäcke

  • 200 g solrosfrön
  • 
1 dl hela linfrön

  • 1 dl sesamfrön
  • 
2 dl pumpakärnor
  • 
2 msk fiberhusk
  • 
2 msk mandelmjöl

  • 2 msk chia frön
  • 1 tsk salt

  • 5 dl varmtvatten med en msk kokosolja
  • 1/2 dl vallmofrön
  • en "skvätt" torkade nässlor
  • (jag hade oxå i en nypa gravmalen svartpeppar)
  • Sätt ugnen på 200grader.
  • Blanda allt utom vallmofrön i en bunke. Låt vila en stund

  1. Bred ut smeten tunt på 2 plåtar klädda med bakplåtspapper. Brukar olja in papperet lite med
  2. Strö över vallmofrön och lite flingsalt.
  3. Grädda i cirka 60-70 minuter. 
  4. Låt svalna. Förvaras torrt.
  5. Galet gott😄
Min färskost
 
1liter fil
3 dl gräddfil
Små bitar av soltorkade tomater
Basilika
Ev vitlök

1. Värm upp fil och gräddfil till 56 grader
2. Häll upp i en sil (jag har ett durkslag och en kökshandduk i den) och låt rinna ner tex över natten
3. Blanda ostmassan med kryddorna och tomaterna

Godare ost är svår att finna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar